Dette her er noen kule greier.
Et lite team underlagt studioet Obsidian, kjent for spill som Fallout: New Vegas eller The Outer Worlds, har fått lov til å lage sitt eget lille spill som ikke ligner noe annet.
Det heter Pentiment og er et slags pek-og-klikk-eventyr som foregår i den tjukkeste middelalderen, på 1500-tallet. Lokasjonen er en liten landsby i Bayern, og et nærliggende kloster. Europa er under religiøse omveltninger, og disse preger også landsbyen, der bøndene etter hvert havner i konflikt med munkene i klosteret.

I midten av alt dette finner vi unge Andreas, som ankommer landsbyen for å utføre en jobb. Han blir raskt kjent med familiene som bor der, med munkene, nonnene og prestene, og noen adelsmenn som kommer innom. Og før vi vet ordet av det, skjer det et mord, og Andreas tar på seg ansvaret for å etterforske det.
Ta det helt med ro
Spillet har ingen action, ingen kamp, heller ingen direkte gåter. Alt foregår over todimensjonelle bilder, der du kan bevege deg fra skjerm til skjerm, gå langs veiene, og gå inn i visse bygninger. Du klikker på de personene du vil prate med, og eventuelle andre objekter.
Helt ærlig, 99% av spillet er dialog. Du må snakke med alle, og du kan i forkant velge deler av bakgrunnen til Andreas (for eksempel hvilke språk han snakker, eller hva han har studert), noe som kan påvirke hva slags svar du får. Ved dialog lærer du mye om beboerne i landsbyen, deres problemer og sorger, deres vennskap og hemmeligheter.
Det er noen interaksjoner med andre objekter du vil kunne utforske og lære om, men det er ingenting du kan plukke med deg og ha med deg i en tradisjonell inventory.

Alt dette vil hjelpe deg i oppgaven med å finne ut hvem som er skyldig i drapet. Og det er ingen åpenbare svar. Løsningen er hvem du tror gjorde det, og du vil måtte bevise det mest mulig troverdig. Uansett avgjørelsen, vil spillet gå videre. Og til en ny mordgåte…
Fascinerende historie
Det kan høres rart ut å forholde seg til et spill som kun er dialog i tekstform. Men – det skinner så mye personlighet gjennom dialogboblene. De forskjellige beboerne snakker med forskjellige fonter, som gjenspeiler deres egenart. Og det er så mye sjarm og humor og artige historiske referanser, at det aldri blir kjedelig.
Det historiske er for øvrig veldig sterkt representert. Spillet refererer stadig vekk til ekte personligheter, hendelser, bøker eller legender. Det er veldig fascinerende, og imponerende hvor mye jobb det må ha gått inn i research.

Ikke minst er den visuelle rammen helt nydelig, der alle omgivelsene fremstår som malerier eller tegninger fra en middelaldersk bok, med fine, små animasjoner og mye detalj.
Alt i alt, dette er glimrende 8-10 timer å bruke, en spillopplevelse som er helt annerledes enn det vi er vant til, og en liten historietime i tillegg. Meget bra!
