God of War-rebooten i 2018 var et glimrende spill. Heftig kampsystem, spennende omgivelser, god historie. Men allerede da så vi tegn på at utviklerne i Santa Monica ønsket å dytte mest mulig innhold inn i spillet. Til tider med litt overveldende resultater.
Den trenden fortsetter med årets God of War: Ragnarok. Det er et massivt spill, imponerende i sin storslåtthet, men like fullt frustrerende mengden ting å ha kontroll over.
Vi fortsetter altså å spille som Kratos, og han har fremdeles med seg sønnen Atreus, nå litt eldre enn det forrige spillets BOY.

På nye norrøne eventyr
Ragnarok truer verden, og vår oppgave blir å stoppe den, og stoppe guden Odin, fordi han er ganske ufin. Det er mye bakliggende familiedrama her, og plottet er godt fortalt, med god dialog og innlevelse. Figurene vi møter på er interessante og temmelig unike. Vi får mye ut av spillets historie.
Den rene spillbarheten er også på mange måter en direkte fortsettelse av 2018-varianten. Kratos har to våpen fra starten av, og angrepene bygger på lette og tunge angrep. Derfra kan det bygges videre med store mengder angrepskombinasjoner. Og nye låses jevnlig. Du kan fryse ned øksa di før du kaster den avgårde, eller sette fyr på kjettingene før du setter i gang med en kraftig kombo.
Du har også et skjold som brukes både til ren beskyttelse og til å bryte opp fiendtlige angrep.

Kratos og venner
Og det er mer! Store deler av spillet vil du ha med deg partnere, som også får sine angrep. Noen av disse kan du styre aktivt, noen bare skjer av seg selv. Og fra tid til annen vil du spille som andre enn Kratos, noe som igjen innebærer nye måter å slåss på.
Heldigvis bygger alle kampmekanikker på den samme logikken. På den måten blir det nokså lett å huske alle mulighetene du har, men det er fremdeles MYE å ta tak i. Mye verktøy å bruke i de mange kampene som venter.
Men det er gøy. Kampsystemet er dypt og underholdende, og det er en stor variasjon i fiendene. En del av kritikken mot det forrige spillet var tross alt mye repetisjon i motstanderne, men her er det en stor forbedring.

Mye vil ha mer
Det som er saken er at det er SÅ MYE oppgraderinger, deler til våpnene som kan legges til og fjernes, runer som kan monteres og aktiveres, alt sammen kan du oppgradere og oppgradere enda mer. Du kan oppgradere skjoldene, deler til skjoldene, rustningen din (i flere deler), og mer til. Du kan tilbringe uendelig tid i menyene for å tweake på parametre og velge mellom forskjellige varianter av enchantments og runer og magiske angrep. Det finnes sikkert noen som digger det, men det blir virkelig i overkant mye å holde styr på, synes vi.
Og ute i verdenen er det også ekstremt mye å ta tak i. Det er et relativt langt spill som tar oss gjennom mange flotte miljøer. Men noen ganger føler vi på bloat, noen av oppdragene drar seg virkelig over tid, og stadig vekk dukker det opp kister eller små avstikkere som vi vil utforske, åpne opp og sjekke ut.
Ja, det er fint å ha mye å gjøre i et spill, og kule sideoppdrag å drive med. Men vi savner litt mer fokus fra God of War. Litt mer driv fremover.
Når alt kommer til alt er Ragnarok et knallspill, et skikkelig bra actioneventyr med flott grafikk og massevis av spillbarhet. Bare vær klar over at det er mye å gjøre her, og det kan være litt for mye av det gode.

