Er det så mange som husker Dead Island? Zombiespillet kom i 2011 og var kanskje artig nok, men satte det virkelig seg så godt i minnet til spillerne verden over, at vi har lengtet etter en oppfølger siden?
Undertegnede har i hvertfall aldri gått rundt og ventet på at Dead Island 2 skulle endelig slippes. Men i mellomtiden har det faktisk vært under utvikling. Det har vært innom tre forskjellige studioer, og er på mange måter et perfekt eksempel på «development hell». Fra den opprinnelige kunngjøringen i 2014 til det nå endelig er i butikk, har Dead Island 2 vært gjennom ekstremt trøblete og vanskelig utviklingsprosess.
Utrolig nok har det endt opp som et morsomt og underholdende spill.

California i mitt hjerte
Dead Island 2 foregår i hovedsak i Los Angeles, og tar oss gjennom solskinnsbyens flere nabolag og områder. Det er ikke helt åpen verden, spillet er delt i flere separate soner, der noen er mer åpne enn andre. I disse sonene følger vi ett hovedoppdrag og plukker opp flere tilleggsoppdrag, men først og fremst slakter vi ned tusenvis av veldig varierte zombier.
Greia er at vi spiller en overlevende, og kan velge mellom en rekke forhåndsdefinerte figurer med sine styrker og svakheter. Vi møter også på andre overlevende underveis som gir oss oppdrag, og vi bruker først og fremst nærkamp som vårt viktigste verktøy.

Slag og spark
For å ta knekken på zombiene slår vi dem altså i hjel med massevis av slagvåpen. Macheter, øks, trestokker, golfkøller, kniver, balltrær og masse annet. Overalt i spillet finner vi også materialer, som deretter kan brukes til å oppgradere disse våpnene på egnede arbeidsbenker. Slik at vi kan utstyre macheten med flammekaster og også gjøre den sterkere.
Det er altså et element av crafting i spillet, og det er også viktig å passe på at våpnene ikke går i stykker.
Vi kan også bruke miljøet rundt oss som våpen. Strømførende ledninger, flammer og giftige skyer er dine allierte, og du kan for eksempel hive en vannkanne på strøm for å elektrifisere et enda større område. Det er veldig gøy å lure en gjeng med zombier til å følge deg, for så å sette fyr på noe antennelig drivstoff og se dem alle brenne opp.

Selvsagt, etter hvert treffer du på zombier som kanskje er immune mot spesifikke typer angrep. Variasjonen zombiene i mellom er ellers stor, både i hvordan de beveger seg og angriper, og hvordan de ser ut.
Etter hvert får du heldigvis tak i skytevåpen, som er meget effektive, og ellers oppdager stadig flere triks du kan bruke for å slakte monsterne bedre.
Og slakt er et riktig ord, Dead Island 2 er ekstremt blodig og grafisk, men samtidig er det hele tiden er humoristisk blikk her.

Lekker gjennomføring
Spillet ser faktisk overraskende pent ut. Det visuelle er kjempepolert, og de forskjellige nabolagene du vil bevege deg gjennom er utrolig detaljerte. Du kan gå inn i alle mulige hus og bygninger, utforske rom, oppdage diverse hemmeligheter og overraskelser.
Så ja, dette var mer morsomt enn vi hadde forventet. Dead Island 2 er ikke verdens dypeste spill, ikke et revolusjonerende spill, og kanskje ikke det vi kommer til å vurdere som GOTY-materiale. Men gøy, det er det.
