Resident Evil 4 var tilnærmet en revolusjon da det ble lansert på Gamecube i 2005. En glimrende blanding av skrekk, creepy stemning, smart gameplay, nyskapende kontrollmetode og utfordrende gåter resulterte i umiddelbar klassikerstempel. RE4 brøt med de tidligere Resident Evil-spillene ved å introdusere en skikkelig tredjepersons kameravinkel, og tok oss til helt unike lokasjoner i rurale Spania. Der slåss vi mot et svært så kreativt utvalg av monstre infisert av Las Plagas-parasitten.
Så stor ble suksessen at Resident Evil 4 ble etter hvert portet til de aller fleste plattformer – etter opprinnelig lansering til Gamecube kom spillet også til PS2, Nintendo Wii og PC, og senere ble det pusset litt opp og relansert i HD til Xbox 360 og PS3, og etter hvert også til Xbox One og PS4. Til og med Switch fikk en versjon.

Begynte fra scratch
Men Capcom har ikke gitt seg. De er glade i fullstendige remakes av Resident Evil-spill, og de siste årene har vi tross alt sett fullverdige moderniseringer av Resident Evil 2 og 3. Nå har tiden kommer til fireren.
Her snakker vi altså en full remake, bygget fra grunnen av til å utnytte kraften i moderne maskinvare, samtidig som stemningen og innholdet i originalspillet ivaretas. Innholdet er imidlertid ikke kopiert 1 til 1, det er gjort en god del endringer i spillets struktur, slik at flyten fremstår som mer elegant og moderne. Samtidig er den helhetlige opplevelsen ganske lik.
Det er en nydelig opplevelse å ankomme den forfalne spanske landsbyen, nå i mye mer moderne visuell drakt. Stemningen er upåklagelig, samtidig som nostalgien skyller over i det de besatte landsbybeboerne oppdager oss og drar frem faklene og høygaflene. Vi fyrer av skudd fra pistolen, og begynner å bevege oss gjennom bygningene, finner hagla, klatrer opp på taket og finner de første hemmelighetene.. ja, dette her sitter som et skudd.

Litt strategi må til
Det tar ikke lang tid før vi møter på den mystiske handelsmannen som kan oppgradere våpnene våre, selge oss noen godsaker, og gi oss enkle samleoppdrag som å skyte rotter eller blå medaljonger. Noen av disse sideoppdragene fantes ikke i originalspillet, og er en kul avveksling. Men hei, hvorfor er stemmen og replikkene hans helt annerledes?
Det er noen øvrige justeringer som at man ikke lenger kan legge fra seg elementer du har med i inventory. Bortsett fra våpnene dine, som kan lagres separat, må du ha med deg all ammunisjon, helse, og andre ting hele tiden. Det blir et litt mer strategisk aspekt med at du faktisk må forsøke å bruke det du har med deg mer aktivt. På en måte oppfordrer altså spillet til mer offensiv spillestil, mer aggresjon.

Greit med nyheter
Det er nok av andre tweaks. Bossene er litt justert, og det dukker opp noen nye fiender. Det er enklere å styre Leon, og skyte og bevege deg samtidig. Kniven til Leon er nyttig i nærkampsituasjoner, men vil også gå i stykker etter mye bruk – men den kan heldigvis repareres hos handlesmannen. Det er flere sekvenser i slottet som fremstår litt enklere. Du kan crafte ammunisjon mens du er i farta. Presidentdatteren Ashley er litt mindre klønete å passe på.
Det er altså nok nyheter her til at erfarne RE4-spillere vil kanskje blir litt overrasket, samtidig som spillet definitivt føles riktig og troverdig. Dette er en glimrende modernisering av en klassiker, som vil by på gode 20 timer med kvalitetsunderholdning. God jobbet, Capcom.
